Dragii mei orăvițeni,
Doresc să încep prin a vă mulțumi pentru încrederea și răbdarea acordată, care pentru mine au fost foarte importante și motivante, căci mi-au dat puterea de a continua și de a crede că tot ce mi-am propus poate fi dus la bun sfârșit.
Am hotărât să vă prezint și de această dată un bilanț, cu date și documente concrete, prin care să vă informez despre toate realizările, dar și problemele pe care le-am întâmpinat pe parcursul mandatului meu.
Au fost multe momente de cumpănă, dar cu ajutorul lui Dumnezeu și al vostru, am ajuns să demarăm numeroase proiecte (multe dintre ele materializate) pentru Oravița și pentru orăvițeni.
În Bilanțul Primarului voi detalia toată activitatea mea, de la momentul nașterii ideii proiectului, până la punerea ei în practică.
Voi prezenta fiecare proiect în detaliu, însoțindu-le de fotografii și documente oficiale, explicând ce m-a determinat să accesez o anumită linie de finanțare.
Unele proiecte cuprind detalii numeroase, în pagină intrând doar detaliile principale, dar pe pagina bilantulprimarului.oravita.ro, veți avea acces la toate proiectele la rezoluție mare, pentru ca fiecare cetățean să fie cât mai corect și mai bine informat.
Țin să precizez că fiecare proiect a fost conceput și gândit la identificarea unei linii de finanțare de către mine și colegii mei din primărie. Din păcate, birocrația din România face ca finalizarea unor proiecte să dureze și câțiva ani. Aceasta nu înseamnă că ne-am dat bătuți, dimpotrivă. Chiar dacă un proiect durează și câțiva ani, dar acest timp înseamnă confortul vieții fiecărui orăvițean, am ales să continuăm să scriem cât mai multe proiecte, pe care le-am depus pe toate liniile de finanțare identificate.
Ca cetățeni, trebuie să știți că bugetul primăriei nu este unul prea mare, unele datorii moștenite îngreunând și azi desfășurarea activității administrative în condiții optime, de aceea proiectele depuse pe majoritatea liniilor de finanțare presupun cofinanțarea primăriei și CL de doar 2%, iar altele sunt fără cofinanțare.
Un lucru deosebit de important pe care trebuie să-l știți este că NU AM LUAT NICIUN CREDIT PE TOATA PERIOADA MANDATULUI MEU CA SA ÎNDATOREZ ORAȘUL. Sunt de părere că ar trebui reglementat faptul ca fiecare primar să poată lua credit pentru investiții doar pe perioada mandatului de 4 ani și doar pentru confinanțări de maxim 10%. Nu este normal ca unii primari să îndatoreze bugetul primăriei și Consiliul Local prin credite cu durata de 25 de ani, doar pentru că nu au disponibilitatea sau cunoștințele necesare scrierii de proiecte nerambursabile.
Un alt aspect foarte important despre care vreau să vă informez este acela că munca de proiect presupune un drum lung și anevoios care durează, așa cum spuneam mai sus, chiar și câțiva ani. Mai jos, vă detaliez etapele punerii în practică a unui proiect:
- Un prim pas constă în introducerea, prin HCL, în lista de investiții a studiului de fezabilitate
- Organizarea primei licitații pentru găsirea unui proiectant care să întocmească un studiu de fezabilitate și obținerea avizelor
- Urmează depunerea studiului de fezabilitate, verificarea și așteptarea răspunsului în vederea finanțării
- Semnarea contractului de finanțare
- Organizarea licitației pentru proiect
- Elaborarea unui proiect
- Obținerea avizelor pentru autorizația de construire
- Verificarea proiectului de către finanțator
- Hotărârea Consiliului Local cu indicatorii tehnici și economici
- Scoaterea la licitație pentru execuție
S-a întâmplat ca unele lucrări să fie scoase la licitație de mai multe ori, motivul fiind acela că de la depunerea proiectului și până la faza de licitație și de execuție să dureze câțiva ani, iar prețurile materialelor și forța de muncă să crească, iar proiectul să ajungă subevaluat.
Ajungi la pasul 10 dacă treci cu bine de pasul 1. Spun asta deoarece multe din proiectele mele au întâmpinat greutăți chiar la pasul 1, unii dintre consilieri neînțelegând sau refuzând să înțeleagă ,,de ce mai trebuie și investiția asta”. Eu cred că trebuie să profităm de orice linie de finanțare nerambursabilă, indiferent de domeniu, atâta timp cât aduce un beneficiu orașului și orăvițenilor.
Datorită experienței mele acumulate în implementarea de proiecte în decursul celor 8 ani de mandat, bilanțul primarului cuprinde 70 de obiective aflate la momentul de față în diverse stadii de realizare. Îmi doresc ca fiecare orăvițean să citească cele 70 de prezentări cu atenție și să înțeleagă munca ce se ascunde în spatele fiecărui proiect în parte, dar și faptul că uneori trebuie să avem răbdare pentru ca rezultatul final să fie cel dorit de noi toți, de orăvițeni.